Campagne voeren: Online of offline?

Campagne voeren voor lokale verkiezingen, doe je dat best online of offline? Wat zijn de voordelen van beide werelden? Waar liggen de verschillen en waar overlappen ze? De laatste gemeenteraadsverkiezingen dateren van 2012. Dat wil zeggen dat er heel wat is veranderd op technologisch vlak en op vlak van media. In dit artikel doorlopen we de verschillende communicatiemiddelen die je kan inzetten voor je politieke campagne.

Je eigen campagne vs partijprogramma

We beginnen bij het begin, met een confronterende vraag: Waarom neem je deel aan de lokale verkiezingen? Je kan diverse redenenen hebben en deze zijn belangrijk om jouw persoonlijke doelstellingen en drijfveren te definiëren. Op basis daarvan sluit je je gewoonlijk aan bij een specifieke partij.

De partij die je vertegenwoordigt past bij jouw persoonlijke ideologie en standpunten. Of het om een kleine, lokale coalitie of partij gaat, of één van de grote nationale partijen - het is erg belangrijk om achter de standpunten van het partijprogramma te staan. Maar, dat sluit niet uit dat je een eigen campagne en programma mag hebben.

Enkele maanden voor de verkiezingen is je partij zeker al mee bezig met haar standpunten vast te leggen. Nadat de lijst is voorgesteld, begint het pas echt. In dit artikel nemen we de hele tijdlijn voor de verkiezingen van 2018 onder de loep. Campagne voeren in groep is erg effectief om het partijprogramma te verdedigen en gelijkgestemde individuen te overtuigen op allerlei evenementen. Over het online gedeelte van het partijprogramma hoef je je eigenlijk weinig aan te trekken. Je persoonlijke campagne daarentegen, die neem je zelf in handen.

Online je persoonlijke campagne voeren

Welke programmapunten springen er voor jou uit en wil je extra benadrukken? Welke wakkeren je passie voor politiek aan? En over welke dossiers heb je de beste kennis? Deze vormen de basis voor je persoonlijk programma, die je via de bekende online kanalen aan de wereld kan verkondigen.

E-mail :

Zijn de gouden jaren van e-mail voorbij? Nog lang niet! Jouw persoonlijke adresboek met e-mail adressen is een goede start om al je kennissen, familie, oud-klasgenoten en misschien wel zakelijke connecties in te lichten over je plannen. In je e-mail kan je verwijzen naar je persoonlijke standpunten, maar ook naar je website en andere media. Hoe kunnen ze je activiteiten volgen? En vooral: waarom moeten ze op jou stemmen? Naarmate je meer connecties legt wordt jouw e-mail database een waardevolle kleine community van je vaste aanhangers.

Social media :

Uit de tientallen sociale netwerken zijn natuurlijk Facebook, Twitter en Instagram de bekendste, maar ook LinkedIn is anno 2018 aan een grote opmars bezig en erg populair bij de grote bekende politici. Waar zitten jouw gelijkgestemden? Bij welke voel jij je het meest thuis? Indien je zelf geen fervente Twitteraar bent, dan heeft het weinig nut dit te forceren.

Zet dus in op de netwerken waar je bekend mee bent. Verfraai je profiel met een deftige foto en een korte beschrijving, zodat het duidelijk is wat je van plan bent. Ontwikkel je eigen stijl en probeer zeker eens wat met video.

Naast je standpunten en programma zijn je kiezers ook geïnteresseerd in jouw persoonlijkheid. Voel je dus niet verlegen om je volgers een blik achter de schermen te gunnen. Het blog en vlog (video) formaat is tegenwoordig erg eenvoudig te gebruiken via Facebook of Instagram Stories.

Een eigen website :

Je eigen website is een goed startpunt. Hier plaats je in de eerste plaats je persoonlijke informatie, je relevante ervaringen en een mooie grote foto. Ook kan je hier onmiddellijk je contactgegevens tonen, zo vereenvoudig je het proces om waardevolle ontmoetingen te regelen. Er bestaan verschillende manieren om je website zelf te maken voor een klein prijsje. Sommige partijen bieden al hun kandidaten een profielpagina aan, die perfect kan dienen als centraal punt voor je sociale media, nieuwsberichten en dergelijke.

Hoe verspreid je je boodschap offline ?

Offline, of beter bekend als de échte wereld, blijft de doorslaggevende factor om verkozen te worden. Je communicatie online is maar zo sterk als jouw vermogen om de juiste mensen online te bereiken. Wanneer je mensen onder vier ogen spreekt, laat dat een ontzettend diepe indruk na. Oogcontact, een handdruk en een oprechte glimlach. Mensen stemmen voor een menselijke, herkenbare aanpak. Dus rijst de vraag: welke middelen kan je tijdens bijeenkomsten en evenementen inzetten om mensen beter te leren kennen ?

Affiches en flyers :

Deze communicatiedragers zijn de basis voor je offline campagne. Ze zijn ontzettend goedkoop om te maken, snel inzetbaar en erg effectief. Wanneer je verkiezingsposter in heel de gemeente hangt, zal je al snel herkend worden op straat. Het ontwerp van je affiche valt meestal binnen de richtlijnen van de partij, je hebt dus enkel invloed op de foto. Hoe het niet moet, zie je in dit artikel.
Flyers voor je persoonlijke verkiezingscampagne kan je volledig naar je zin zetten. Druk op je flyer een catchy one-liner, citaat of pakkende kernboodschap. Daarnaast plaats je er enkele standpunten op en hoe mensen je kunnen contacteren (of andere actie ondernemen). Laat je hem bij Flyer.be drukken? Dan kan je hem enkele dagen later beginnen uitdelen of in brievenbussen stoppen. Hoe je juist moet flyeren voor de verkiezingen lees je in dit artikel.

Gadgets en goodies :

Een bewezen succesvolle techniek om je aanhang te motiveren en kleur te laten kiezen, is het laten bedrukken van allerlei gadgets. Buttons/pins, petjes, stickers, magneten, balpennen, … Het zijn allemaal goedkope en eenvoudig te bedrukken voorwerpen die je uitdeelt om meer naamsbekendheid te verwerven. Tijdens evenementen steek je ze allemaal samen in een leuke goodiebag.

Gezien en onthouden worden

Een interessante techniek om jezelf zichtbaar te maken voor de verkiezingen, is om slim gebruik te maken van je auto. Deze kan je deels of volledig laten bestickeren. Erg veel gebruikt is het stickertype One Way Vision voor op je achterruit. Van buitenaf lijken ze een volledige afbeelding weer te geven, van binnenuit kan je dankzij de perforaties er gewoon doorkijken. Ook kan je de zijkanten van voertuigen uitrusten met automagneten, die laten geen lijmresten achter achteraf.

Heb je een iets groter budget en een gezonde dosis creativiteit? Dan bestaan er verschillende guerilla technieken om je boodschap in het dagelijkse leven te doen insijpelen. Deurhangers en zadelhoesjes kan je bij fietsstallingen verspreiden, kleine flyertjes of kaartjes kan je onder ruitenwissers steken. In dit artikel overlopen we wat juist wel en wat niet mag.

Être vu et reconnu

Een holistische, cross-media aanpak

In tegenstelling tot 6 jaar geleden, kunnen we nieuwe media niet langer negeren. Ze nemen een groot deel in van de volledige mediamix, al mag je de traditionele communicatiedragers zeker niet afschrijven. Drukwerk, evenementen en ontmoetingen zijn van onschatbare waarde.

Online is het vaak moeilijker om door te dringen, om op te vallen tussen de rest of je boodschap te doen blijven hangen. Je bereikt relatief veel mensen, maar niet noodzakelijk de juiste. De vluchtigheid van social media staat in schril contrast met de diepgaande conversaties die je in het échte leven hebt met potentiële kiezers.

Soms lijkt iedereen op Facebook plots je mening te delen. Zo ziet de echte wereld er jammer genoeg niet uit. Het is gevaarlijk om in je eigen sociale bubbel je eigen overtuigingen te blijven versterken. Je komt in deze zogenaamde positieve feedback-loop slechts zelden andere meningen tegen, waardoor je een bevooroordeeld beeld krijgt van de maatschappij.

Daarom dat we pleiten voor een holistische aanpak waarmee je jezelf uitdaagt, verschillende opinies ontdekt en vooral: de voeling met de maatschappij niet verliest.

Banner Image: 

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading