Hoe flyeren voor de verkiezingen in 2024?
Flyers uitdelen voor de verkiezingen is iets wat men al decennia doet. Er zijn boeken en psychologische studies over geschreven, er zijn guerrilla-marketing technieken ontwikkeld en miljoenen flyers werden bij momenten zelfs uit vliegtuigen gegooid. Flyers zijn van alle tijden door hun unieke eigenschappen: tastbaar, bondig en prikkelend. Maar wat zijn de (ongeschreven) regels en best practises rond dit krachtige communicatiemiddel?
Heeft flyers uitdelen nut?
In tijden van sociale en digitale media zou je misschien denken dat flyers voorbijgestreefd zijn. Toch blijken het verspreiden van flyers weinig in populariteit te hebben ingeboet. Een groot deel van de stemgerechtigde bevolking heeft nog steeds graag iets om vast te nemen. Iets tastbaars, unieks en eventueel om bij te houden voor een later moment , wanneer het past. De vele campagnefilmpjes op je Facebook tijdlijn zullen veel bekijks hebben, maar weinig diepgaande conversaties.
Echte discussies en conversaties
Sommige kiezers zijn niet echt door politiek geïnteresseerd, sommigen zouden zelfs liever niet gaan stemmen. Hen een flyer opdringen kan als negatief ervaren worden, dat raden we dus ook niet aan.
Gelukkig lijkt er ook vaak begrip te ontstaan tijdens het flyeren met je promoteam . Het menselijke contact. Een standpunt dat kan verschillen. Luisteren naar elkaar. Het zijn soms kleine zaken, maar deze versterken ongetwijfeld de relatie tussen politicus, kiezer en ook je partijgenoten. Maak er een leuke teamdag van!
Wat mag en wat is verboden?
Bij het maken en uitdelen van flyers is het belangrijk enkele regels in acht te nemen . Een ongeschreven regel zegt dat je op de verkiezingsdag zelf geen flyers meer uitdeelt, al wordt dat niet altijd gerespecteerd. Desondanks zijn er regels die absoluut gevolgd moeten worden. Zo is het steeds verplicht om enkele zaken op je flyer te vermelden zoals...
De verantwoordelijke uitgever (v.u.)
Dit moet een meerderjarige persoon zijn die in België woont. Vermeld ook het volledige adres van de maatschappelijke zetel. Bij problemen zoals foutief flyeren en flyers die overal op de grond liggen, wordt steeds eerst de verantwoordelijke gecontacteerd.
Opruimplicht bij flyeren
Niet alleen is het je burgerplicht om je gemeente netjes achter te laten. Je kan er ook voor bestraft worden wanneer je het niet doet. Het kan zelfs handig zijn om speciaal iemand mee te nemen om onmiddellijk flyers terug op te rapen. Zo kan je hier onmiddellijk een deel van recupereren en zo blijft je gemeente even proper als voordien.
Verboden op de weg gooien
Natuurlijk heb je liever dat je flyers mee naar huis genomen worden in plaats van op de grond gegooid. Vermeld daarom steeds dat het verboden is om je flyers op de grond te gooien. Ook bespaart dit je heel wat moeite ná het flyeren zelf. Er geldt namelijk de ….
Ruitenwissers en fietsen
Mede dankzij de opruimplicht is het niet erg praktisch en aangeraden om flyers achter ruitenwissers te steken of aan fietsen te hangen. Het is in veel gemeentes zelfs verboden, omdat je weinig of geen controle hebt over de eindbestemming van je kostbare flyers. Geef ze daarom enkel mee aan mensen die ze welwillig accepteren.
Vergunning en belastingen
In de meeste steden en gemeenten gelden er unieke regels rond flyeren, de bijbehorende vergunning en belastingen. Zo moet je in Gent bijvoorbeeld een vergunning aanvragen, ten laatste 5 dagen voor aanvang en betaal je €38 belasting. Omdat de regels vaak verschillen raden we aan de regels op te zoeken in jouw gemeente. Ook op privé domein dien je toestemming te vragen aan de eigenaar.
Hoe haal je het meeste uit je flyers?
Wanneer je de straat op gaat, is het dan de bedoeling zoveel mogelijk flyers uit te delen? Of om zoveel mogelijk mensen te ontmoeten ? Of is het puur om naamsbekendheid te verwerven ? We raden je aan om je doelstelling op voorhand goed te formuleren, maar met welke instelling je ook pad gaat, deze tips zullen je ongetwijfeld helpen.
1/ Lach en wees toegankelijk
Een positieve lichaamstaal en een brede glimlach maken je onmiddellijk makkelijker aanspreekbaar. De energie die je uitstraalt naar je omgeving zal je ook snel terug ontvangen.
2/ Wees jezelf, maar ook niet té veel
De kracht van eerlijkheid, jezelf zijn en oprecht zijn wordt nog veel te vaak onderschat. Je bent dus best transparant, goed voorbereid en helemaal jezelf, al is de grens met té familiair doen soms erg dun. Vergeet dus niet om ook beleefd te zijn.
3/ Probeer niet te verkopen, maar te verbinden
Een positieve attitude, ook tegenover je politieke tegenstanders werkt in de meeste gevallen beter dan elkaar zwart maken. Als je aan de praat raakt met iemand, is het belangrijk om goed te luisteren. Zo vind je meestal wel enkele raakvlakken en interesses om met de kiezer in kwestie openlijk te praten.
4/ Sta open voor discussie
Meningen kunnen en zullen botsen, zeker wanneer je jouw standpunten wilt onderstrepen. Zo’n discussie kan een brug of een kloof creëren tussen jou en de persoon tegenover je, maar je komt er altijd met enkele nieuwe inzichten uit. Zelfs wanneer je standpunten erg verschillen is het mogelijk om met een grote dosis respect het gesprek te beëindigen. Dat is het begin van zijn of haar stem voor jou.
5/ Eindig met een knal
Een flyer deel je gewoonlijk uit met een woordje uitleg. Die eerste zin is zó ontzettend belangrijk om de aandacht te trekken. Bijna net zo belangrijk als je afsluiter. Geef je potentiële kiezer dus niet alleen een flyer, maar ook nog iets interessant om na denken mee. Succes!